W
poniedziałek 25 lutego br. zakończył się konkurs „Reklamujemy matematykę”.Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli w nim
udział. Wykonane przez Was prace są piękne i bardzo ciekawe , a wybór
najlepszych okazał się naprawdę trudny.
Komisja
konkursowa w składzie: Agnieszka Setlak,
Sylwia Pawlas i Grażyna Szewczyk
wybrałai nagrodziła najciekawsze prace.
Wyraża ona długość odcinka spełniającego
warunek tzw. złotego podziału.
Złotą liczbę otrzymuje się
żądając, aby dla dowolnej liczby:
zachodziła relacja:
Wynalazcą złotego podziału był Hippasus w
V wieku p.n.e. Starożytni Grecy uważali złoty podział za idealną proporcję, co znalazło odzwierciedlenie w sztuce i
architekturze. U jej podstaw leży metafizyczne przekonanie o harmonijnej
budowie świata.
Ciekawostką jest, że u większości ludzi
pępek dzieli wysokość w sposób złoty, zbliżone do złotych proporcji są też
długości kończyn i palców.
Człowiek witruwiański Leonarda da Vinci to
znakomity przykład złotego podziału.
Słynny lutnik z Cremony Antonio Stradivari
także stosował złoty podział przy konstrukcji instrumentów, szczególnie
wiolonczel.
To
pytanie często powtarzane jest przez uczniów różnych szkół. Czy nie można się bez
niej obejść?
Matematyka jest z człowiekiem ściśle związana, towarzyszy mu na
każdym kroku, jest obecna wszędzie: w domu, w szkole, w zabawie, a nawet w
poezji i w piosence.
Czasami nauka tabliczki mnożenia spędza nas sen z oczu. Dlatego przedstawiam kilka ciekawych porad jak ją opanować.
Mnożenie na palcach : )
To bardzo prosta metoda, a znając ją nigdy więcej nie
będziesz mieć problemów z tabliczką mnożenia:-) Przede
wszystkim musisz dobrze znać tabliczkę z zakresu 1 do 5. Na palcach możemy
wówczas wykonać mnożenie z zakresu 6 do 10.
Naszym palcom na obu rękach, zaczynając od kciuków, przyporządkowujemy
liczby od 6 do 10:
A teraz spróbujmy pomnożyć np.6x7.
W tym celu łączymy razem palec6,
jednej ręki z palcem7, drugiej ręki.
Te palce, które są między złączonymi oraz złączone dodajemy i
mnożymy przez 10.
W naszym przykładzie:3 palce = 30.
Te palce, które są poza złączonymi - mnożymy.
W naszym przykładzie:4x3=12.
Otrzymane wyniki (30 i 12) dodajemy:30+12=42.
Wynik mnożenia:6x7=42.
Pomnóżmy:8x9.
W tym celu łączymy razem palec8, jednej ręki z palcem9, drugiej ręki.
Te palce, które są między złączonymi oraz złączone dodajemy i mnożymy przez 10. W naszym przykładzie:7 palców = 70.
Te palce, które są poza złączonymi - mnożymy.
W naszym przykładzie:2x1=2.
Otrzymane wyniki (70 i 2) dodajemy:70+2=72.
Wynik mnożenia:8x9=72.